Ще ни ликвидират фирмата.
Необходимо ли е в този случай да се влезе в процедура на масови съкращения и какви са сроковете.
На този етап не е информирана инспекцията по труда ,а се говори за започване на прекратяването края на март.
Имаме синдикална организация-длъжен ли е работодателя да я информира и да влезе в преговори за смекчаване на последствията ако това не е описано в КТД?
- Дата и час: 20 Дек 2024, 19:18 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнения
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
8 мнения
• Страница 1 от 1
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
Право на информация и консултации в случаи на масово уволнение
Чл. 130а. от КТ(Нов - ДВ, бр. 25 от 2001 г., изм., бр. 52 от 2004 г., бр. 48 от 2006 г.) (1) Когато работодателят има намерение да предприеме масови уволнения, той е длъжен да започне консултации с представителите на синдикалните организации и на представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 своевременно, но не по-късно от 45 дни преди извършването им, и да положи усилия за постигане на споразумение с тях, за да се избегнат или ограничат масовите уволнения и да се смекчат последиците от тях. Редът и начинът за провеждане на консултациите се определят от работодателя, представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 .
(2) Независимо от обстоятелството дали работодателят или друг правен субект е взел решението, довело до масови уволнения, работодателят е длъжен преди началото на консултациите по ал. 1 да предостави писмена информация на представителите на синдикалните организации и на представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 за:
1. причините за предвижданите уволнения;
2. броя на работниците и служителите, които ще бъдат уволнени, и основните икономически дейности, групи професии и длъжности, към които се отнасят;
3. броя на заетите работници и служители от основните икономически дейности, групи професии и длъжности в предприятието;
4. конкретните показатели за прилагане на критериите за подбор по чл. 329 на работниците и служителите, които ще бъдат уволнени;
5. периода, през който ще се извършат уволненията;
6. дължимите обезщетения, свързани с уволненията.
(3) След предоставянето на информацията по ал. 2 в срок три работни дни работодателят е длъжен да изпрати копие от нея на съответното поделение на Агенцията по заетостта.
(4) Представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 могат да изпратят на съответното поделение на Агенцията по заетостта становище по предоставената им информация във връзка с предвижданите масови уволнения.
(5) При неизпълнение на задължението на работодателя по ал. 2 представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 имат право да сигнализират Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" за неспазване на трудовото законодателство.
(6) За неизпълнение на задължението си по ал. 1 работодателят не може да се позовава на обстоятелството, че друг орган е взел решението за масови уволнения.
(7) Предвидените масови уволнения се извършват не по-рано от 30 дни след уведомяване на Агенцията по заетостта, независимо от сроковете на предизвестие.
За да започне ликвидацията трябва да се прекрати дейността на ТД и да се назначат ликвидатори. По начало това става с решение на ОС или на съдружниците. В това решение се обявява, че се прекратява дейността, назначават се ликвидатори, и се определя срок за ликвидация, който при необходимост може да бъде продължен. Когато има неограничено отговорни съдружници срокът за ликвидацията се определя с тяхно единодушно решение, може би поради неограничения характер на отговорността им. Това решение може да се приеме и от съда ако в предвидените случаи, например ако дружеството е прекратено от прокурора, защото дейността му противоречи на закона. Това решение и имената на ликвидаторите се вписват в Търговския регистър. В търговския регистър се представя и нотариално заверено съгласие на ликвидаторите с образци от подписите им, защото с назначаването на ликвидатори правата на управителните органи на дружеството се прекратяват и то се представлява от ликвидаторите. Прекратяването на дейността на дружеството и започването на ликвидацията трябва да се обявят пред публиката като до кредиторите на дружеството трябва да се отправи писмена покана чрез ДВ. Тази покана се изпраща и до известните кредитори (частни кредитори). За прекратяването на дружеството и започването на ликвидацията трябва да се уведоми и данъчната администрация (публичен кредитор).
Чл. 130а. от КТ(Нов - ДВ, бр. 25 от 2001 г., изм., бр. 52 от 2004 г., бр. 48 от 2006 г.) (1) Когато работодателят има намерение да предприеме масови уволнения, той е длъжен да започне консултации с представителите на синдикалните организации и на представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 своевременно, но не по-късно от 45 дни преди извършването им, и да положи усилия за постигане на споразумение с тях, за да се избегнат или ограничат масовите уволнения и да се смекчат последиците от тях. Редът и начинът за провеждане на консултациите се определят от работодателя, представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 .
(2) Независимо от обстоятелството дали работодателят или друг правен субект е взел решението, довело до масови уволнения, работодателят е длъжен преди началото на консултациите по ал. 1 да предостави писмена информация на представителите на синдикалните организации и на представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 за:
1. причините за предвижданите уволнения;
2. броя на работниците и служителите, които ще бъдат уволнени, и основните икономически дейности, групи професии и длъжности, към които се отнасят;
3. броя на заетите работници и служители от основните икономически дейности, групи професии и длъжности в предприятието;
4. конкретните показатели за прилагане на критериите за подбор по чл. 329 на работниците и служителите, които ще бъдат уволнени;
5. периода, през който ще се извършат уволненията;
6. дължимите обезщетения, свързани с уволненията.
(3) След предоставянето на информацията по ал. 2 в срок три работни дни работодателят е длъжен да изпрати копие от нея на съответното поделение на Агенцията по заетостта.
(4) Представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 могат да изпратят на съответното поделение на Агенцията по заетостта становище по предоставената им информация във връзка с предвижданите масови уволнения.
(5) При неизпълнение на задължението на работодателя по ал. 2 представителите на синдикалните организации и представителите на работниците и служителите по чл. 7, ал. 2 имат право да сигнализират Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" за неспазване на трудовото законодателство.
(6) За неизпълнение на задължението си по ал. 1 работодателят не може да се позовава на обстоятелството, че друг орган е взел решението за масови уволнения.
(7) Предвидените масови уволнения се извършват не по-рано от 30 дни след уведомяване на Агенцията по заетостта, независимо от сроковете на предизвестие.
За да започне ликвидацията трябва да се прекрати дейността на ТД и да се назначат ликвидатори. По начало това става с решение на ОС или на съдружниците. В това решение се обявява, че се прекратява дейността, назначават се ликвидатори, и се определя срок за ликвидация, който при необходимост може да бъде продължен. Когато има неограничено отговорни съдружници срокът за ликвидацията се определя с тяхно единодушно решение, може би поради неограничения характер на отговорността им. Това решение може да се приеме и от съда ако в предвидените случаи, например ако дружеството е прекратено от прокурора, защото дейността му противоречи на закона. Това решение и имената на ликвидаторите се вписват в Търговския регистър. В търговския регистър се представя и нотариално заверено съгласие на ликвидаторите с образци от подписите им, защото с назначаването на ликвидатори правата на управителните органи на дружеството се прекратяват и то се представлява от ликвидаторите. Прекратяването на дейността на дружеството и започването на ликвидацията трябва да се обявят пред публиката като до кредиторите на дружеството трябва да се отправи писмена покана чрез ДВ. Тази покана се изпраща и до известните кредитори (частни кредитори). За прекратяването на дружеството и започването на ликвидацията трябва да се уведоми и данъчната администрация (публичен кредитор).
Последна промяна boynin на 12 Фев 2012, 20:59, променена общо 1 път
- boynin
- Младши потребител
- Мнения: 96
- Регистриран на: 12 Дек 2010, 18:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
Прекратяване на трудовия договор от работодателя с предизвестие
Чл. 328. КТ(Изм. - ДВ, бр. 21 от 1990 г., бр. 100 от 1992 г.) (1) Работодателят може да прекрати трудовия договор, като отправи писмено предизвестие до работника или служителя в сроковете по чл. 326, ал. 2 в следните случаи:
1. при закриване на предприятието;
2. при закриване на част от предприятието или съкращаване на щата;
3. при намаляване на обема на работата;
При този вид прекратяване на трудовия договор се дължи обезщетение в размер на брутното трудово възнаграждение за един месец.
Чл. 328. КТ(Изм. - ДВ, бр. 21 от 1990 г., бр. 100 от 1992 г.) (1) Работодателят може да прекрати трудовия договор, като отправи писмено предизвестие до работника или служителя в сроковете по чл. 326, ал. 2 в следните случаи:
1. при закриване на предприятието;
2. при закриване на част от предприятието или съкращаване на щата;
3. при намаляване на обема на работата;
При този вид прекратяване на трудовия договор се дължи обезщетение в размер на брутното трудово възнаграждение за един месец.
- boynin
- Младши потребител
- Мнения: 96
- Регистриран на: 12 Дек 2010, 18:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
Благодаря ,страшно много ми помогнахте.
От това което се случва при нас става ясно,че уволненията ще бъдат по чл.328 т.2.
Договорите ще бъдат /трябва да бъдат прекратени април месец,но как стоят нещата с хората ,които имат защита по чл.333.
От това което се случва при нас става ясно,че уволненията ще бъдат по чл.328 т.2.
Договорите ще бъдат /трябва да бъдат прекратени април месец,но как стоят нещата с хората ,които имат защита по чл.333.
- daizy
- Нов потребител
- Мнения: 7
- Регистриран на: 11 Фев 2012, 14:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
По чл. 333 от КТ :
Предварителна е закрилата, която предшества уволнението. Тя е уредена в КТ. Нейното предназначение е да постави извършването на уволнението в зависимост от получаването на предварително разрешение от инспекцията по труда (ИТ), за да предотврати прибързаните, пристрастни и несправедливи уволнения. Това разрешение се иска писмено от РД и трябва да се получи писмено от компетентния орган. Устното разрешение е недействително. Предварителното разрешение за уволнение означава даване на съгласие от компетентен орган за извършване на уволнението. Даденото предварително разрешение за уволнение не прави уволнението законно. Наличието на разрешение означава само, че при извършване на уволнението това законно изискване е спазено. Закрилата се прилага за Р/С по ТД. Тя важи и за ТПО, възникнало от конкурс, но не се прилага за прекратяване на ТПО, възникнало от избор.
Предварителната закрила се прилага при определени основания за уволнение. Тези основания са следните:
1) закриване на част от предприятието или съкращаване на щата;
2) при намаляване на обема на работа;
3) при липса на качества на Р/С за ефективно изпълнение на работата;
4) при промяна на изискванията за изпълнение на длъжността, ако Р/С не отговаря на тях;
5) при дисциплинарно уволнение.
Предварителното разрешение за уволнение се иска и дава или отказва за всеки отделен случай. Дори и когато се извършва уволнение на големи групи от Р/С – например при закриване на част от предприятието, разрешението не може да има общ характер. Предварителните разрешения за уволнението на Р/С, се дават от ИТ, на територията на която се намира седалището на предприятието или на негово поделение, в което работи съответният Р/С, чието уволнение се иска. Категориите Р/С, за които предварителната закрила се прилага, са изброени в КТ. Предварителната закрила трае, докато Р/С принадлежи към съответната категория Р/С. Съгласно КТ - при наличие на определените в КТ основания за уволнение,
РД може да уволни само с предварително разрешение на ИТ за всеки отделен случай:
1. Р/С, която е майка на дете до 3-годишна възраст;
2. трудоустроен Р/С;
3. Р/С, които боледуват от определени болести;
4. Р/С, който е започнал ползуването на разрешения му отпуск;
5. Р/С, който е избран за представител на Р/С-те, за времето, докато има такова качество.
РД може да уволни Р/С, който е член на синдикално ръководство, през времето, докато заема съответната синдикална длъжност и до 6 месеца след освобождаването му, само с предварителното съгласие на синдикален орган, определен с решение на централното ръководство на съответната синдикална организация. Когато в КТД е предвидено, РД може да уволни Р/С поради съкращаване на щата или при намаляване на обема на работата след предварителното съгласие на съответния синдикален орган в предприятието. Бременна Р/С както и Р/С в напреднал етап на лечение ин-витро може да бъде уволнена без предизвестие само чрез предварително разрешение на ИТ.
Предварителна е закрилата, която предшества уволнението. Тя е уредена в КТ. Нейното предназначение е да постави извършването на уволнението в зависимост от получаването на предварително разрешение от инспекцията по труда (ИТ), за да предотврати прибързаните, пристрастни и несправедливи уволнения. Това разрешение се иска писмено от РД и трябва да се получи писмено от компетентния орган. Устното разрешение е недействително. Предварителното разрешение за уволнение означава даване на съгласие от компетентен орган за извършване на уволнението. Даденото предварително разрешение за уволнение не прави уволнението законно. Наличието на разрешение означава само, че при извършване на уволнението това законно изискване е спазено. Закрилата се прилага за Р/С по ТД. Тя важи и за ТПО, възникнало от конкурс, но не се прилага за прекратяване на ТПО, възникнало от избор.
Предварителната закрила се прилага при определени основания за уволнение. Тези основания са следните:
1) закриване на част от предприятието или съкращаване на щата;
2) при намаляване на обема на работа;
3) при липса на качества на Р/С за ефективно изпълнение на работата;
4) при промяна на изискванията за изпълнение на длъжността, ако Р/С не отговаря на тях;
5) при дисциплинарно уволнение.
Предварителното разрешение за уволнение се иска и дава или отказва за всеки отделен случай. Дори и когато се извършва уволнение на големи групи от Р/С – например при закриване на част от предприятието, разрешението не може да има общ характер. Предварителните разрешения за уволнението на Р/С, се дават от ИТ, на територията на която се намира седалището на предприятието или на негово поделение, в което работи съответният Р/С, чието уволнение се иска. Категориите Р/С, за които предварителната закрила се прилага, са изброени в КТ. Предварителната закрила трае, докато Р/С принадлежи към съответната категория Р/С. Съгласно КТ - при наличие на определените в КТ основания за уволнение,
РД може да уволни само с предварително разрешение на ИТ за всеки отделен случай:
1. Р/С, която е майка на дете до 3-годишна възраст;
2. трудоустроен Р/С;
3. Р/С, които боледуват от определени болести;
4. Р/С, който е започнал ползуването на разрешения му отпуск;
5. Р/С, който е избран за представител на Р/С-те, за времето, докато има такова качество.
РД може да уволни Р/С, който е член на синдикално ръководство, през времето, докато заема съответната синдикална длъжност и до 6 месеца след освобождаването му, само с предварителното съгласие на синдикален орган, определен с решение на централното ръководство на съответната синдикална организация. Когато в КТД е предвидено, РД може да уволни Р/С поради съкращаване на щата или при намаляване на обема на работата след предварителното съгласие на съответния синдикален орган в предприятието. Бременна Р/С както и Р/С в напреднал етап на лечение ин-витро може да бъде уволнена без предизвестие само чрез предварително разрешение на ИТ.
- boynin
- Младши потребител
- Мнения: 96
- Регистриран на: 12 Дек 2010, 18:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
T.e предизвестията на хората със защита,трябва да се дадат след разрешение от съответния орган и това е задължително нищо,че няма подбор ?
- daizy
- Нов потребител
- Мнения: 7
- Регистриран на: 11 Фев 2012, 14:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
Да. В противен случай е нарушение на закона и техните права!
- boynin
- Младши потребител
- Мнения: 96
- Регистриран на: 12 Дек 2010, 18:27
Re: При ликвидация влиза ли се в процедура по масови уволнен
Много благодаря.
В крайна сметка ,договорите ще бъдат прекратени по чл.328 т.1.В този случай всички защити отпадат.
Последен въпрос относно синдикалното ръководство.Уведомиха ни,че ще остане част от персона за няколко месеца за да се довършат някои неща.
Синдикалното ръководство трябва ли да остане до края на процеса,макар че председателя и секретяря са в отдели където не се изисква присъствие до края.Част от хората ,които ще останат са синдикални членове.И реално кога се счита че синдикална организация вече не съществува?По устав цялата документация се предава в архива на федерацията,но това трябва да стане след като и последния член е уволнен вероятно и това трябва да се извърши от синдикалното ръководство.
По тази логика председателя и сектераря би трябвало да останат сред последните на които ще се прекъсне договора.Така ли е?Има ли го някъде записано в нашите закони.
Благодаря Ви.
В крайна сметка ,договорите ще бъдат прекратени по чл.328 т.1.В този случай всички защити отпадат.
Последен въпрос относно синдикалното ръководство.Уведомиха ни,че ще остане част от персона за няколко месеца за да се довършат някои неща.
Синдикалното ръководство трябва ли да остане до края на процеса,макар че председателя и секретяря са в отдели където не се изисква присъствие до края.Част от хората ,които ще останат са синдикални членове.И реално кога се счита че синдикална организация вече не съществува?По устав цялата документация се предава в архива на федерацията,но това трябва да стане след като и последния член е уволнен вероятно и това трябва да се извърши от синдикалното ръководство.
По тази логика председателя и сектераря би трябвало да останат сред последните на които ще се прекъсне договора.Така ли е?Има ли го някъде записано в нашите закони.
Благодаря Ви.
- daizy
- Нов потребител
- Мнения: 7
- Регистриран на: 11 Фев 2012, 14:27
8 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 28 госта