Чл. 105 от ЗДвП
Публикувано на: 08 Мар 2019, 11:25
Здравейте, интересува ме дали разбирам правилно чл. 105 от ЗДвП, който гласи:
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Това, което разбирам аз е:
- Спрямо (2), задните стъкла на автомобила могат да бъдат затъмнени без ограничение на прозрачността ако колата има огледала за обратно виждане
- Спрямо (3), на всички стъкла на автомобила, изброени в (1), може да им бъде намалена прозрачността( включително и на предните), стига затаъмняването да отговаря на Правило 43?
Колата ми е с фолио на всичките прозорци( поставено е в официален дилър на марката в Германия, където е и пълната сервизна история на колата). От както сложих фолиото съм минавал неколкократно през TUV в Германия, без никакви проблеми заради фолиото(преди да я докарам в България). Предните стъкла са с фолио с пропускливост 80%, а спрямо Правило 43 пропускливостта трябва да бъде поне 75%. Поради факта, че колата е черна и задните стъкла са с по-тъмно фолио, органите на реда винаги се захващат за тях и се почват разправиите за спиране на колата от движение. Интересува ме, при евентуална "случайна" проверка, какъв е разумния ход? Наистина ми се вижда абсурдно да ми спрат колата от движение, след като някой е преценил "на око" пропускливостта на стъклата и аз да трябва да губя време/средства след това да ходя да си пускам колата в движение. До колкото видях в Технотест правят замерване на пропусклиовостта, но не знам дали дават някакакъв документ, който да има тежест при проверка. Преди съм минавал през Декра за изменение в конструкцията на друг автомобил и реално нямаше кой знае какво значение, защото измененията не се описват по никакъв начин в талона на автомобила и катаджиите гледаха протокола от Декра като полезно изкопаемо. Знам, че най-лесното за да нямам "проблеми" с рекетирането е да си махна фолиото, но не виждам защо трябва да го правя, когато не нарушавам закона по никакъв начин.
Благодаря предварително
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
(3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., изм. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 26.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Това, което разбирам аз е:
- Спрямо (2), задните стъкла на автомобила могат да бъдат затъмнени без ограничение на прозрачността ако колата има огледала за обратно виждане
- Спрямо (3), на всички стъкла на автомобила, изброени в (1), може да им бъде намалена прозрачността( включително и на предните), стига затаъмняването да отговаря на Правило 43?
Колата ми е с фолио на всичките прозорци( поставено е в официален дилър на марката в Германия, където е и пълната сервизна история на колата). От както сложих фолиото съм минавал неколкократно през TUV в Германия, без никакви проблеми заради фолиото(преди да я докарам в България). Предните стъкла са с фолио с пропускливост 80%, а спрямо Правило 43 пропускливостта трябва да бъде поне 75%. Поради факта, че колата е черна и задните стъкла са с по-тъмно фолио, органите на реда винаги се захващат за тях и се почват разправиите за спиране на колата от движение. Интересува ме, при евентуална "случайна" проверка, какъв е разумния ход? Наистина ми се вижда абсурдно да ми спрат колата от движение, след като някой е преценил "на око" пропускливостта на стъклата и аз да трябва да губя време/средства след това да ходя да си пускам колата в движение. До колкото видях в Технотест правят замерване на пропусклиовостта, но не знам дали дават някакакъв документ, който да има тежест при проверка. Преди съм минавал през Декра за изменение в конструкцията на друг автомобил и реално нямаше кой знае какво значение, защото измененията не се описват по никакъв начин в талона на автомобила и катаджиите гледаха протокола от Декра като полезно изкопаемо. Знам, че най-лесното за да нямам "проблеми" с рекетирането е да си махна фолиото, но не виждам защо трябва да го правя, когато не нарушавам закона по никакъв начин.
Благодаря предварително