Здравейте,
dimdim8 написа:
…в паспортната служба не смятат така както Вие и според тях няма да има глоба, защото е минало повече от 1 година и 1 месец.
Да, служителите от паспортната служба са абсолютно прави, познават закона и най-важното е, че не си позволяват да го интерпретират по угоден за тях начин или да го тълкуват разширително, както в доста администрации правят, - за съжаление!
Запознах се подробно със съдебния акт на хасковски адм.с., представен от
kpts_ и макар да е в разрез с етиката, дори с правилата на форума, то не споделям мотивите в един - два абзаца в това решение, но така или иначе моето „не споделяне”, както и самото СР са ирелевантни към настоящата тема…! Представеното от
kpts_ СР на адм. с. Хасково посочих, че е ирелевантно, защото нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят не е обвързано със срок, за иапълнение. Касае се за чл.10, ал.2 от Наредба № 6 от 01.11.2011 г. за изискванията за пощенската сигурност, чийто текст не обвързва адресата на нормата с определен срок. Текстът сочи, че пощенските оператори предприемат превантивни мерки за недопускане приемането на пощенски пратки, съдържащи забранени предмети и вещества, което на свой ред се осъществява чрез системите, дефинирани в § 1, т. 10 от същата наредба. И тук е едното от нсъгласията ми, с констатираното от съда – „продължено административно нарушение”, макар да разбирам, че това словосъчетание е употребено по-скоро за „натъртване” затвърждаване - тезата на съда, че се касае за продължиелно некоректно поведение от страна на лицето, задължено по нормативен акт (наредба) да изпълни разпсано задължение, съдът е могло вместо да говори за продължено нарушение, просто да отчете, че към момента на проверката това нарушение е било факт. Но както по-горе предположих, съдът е затвърждавал убеждението си за неправомерно поведение, осъществявано нахално…
Та, да продължа с тезата си:
В съдебната практика константно е застъпен принципът, че ЗАНН не предвижда институт на "продължавано административно нарушение"! Като този принцип е още от ТР № 77/1984 г. на ОСНК на ВС. В редица (изключително много) съдебни актове е застъпено следното, което се повтаря в множеството такива, а именно:
„
Действително, в административнонаказателното производство се прилагат и правилата на НК и НПК, но това става само за определени неуредени случаи, изрично посочени в чл. 11 и чл. 84 от ЗАНН, а не във всички такива, още повече, когато има предвиден специален текст и в случая това е този на чл. 18 от ЗАНН, а тъй като ЗАНН не познава института на продължаваното нарушение/престъпление, доколкото последното предвижда извършването на няколко отделни деяния, които осъществяват поотделно един или различни състави на едно и също престъпление, да са извършени през непродължителен период от време, при една и съща обстановка и еднородност на вината.”
Тук ще отчета, че същият Хасковски адм. съд (друг състав) постановява следното:
„
Не могат да бъдат споделени доводите на касатора, че в случая се касае за т. нар. продължено административно нарушение. В тази насока настоящата инстанция изцяло споделя изводите на районния съд, че в случая не би могло да се говори за приложение на нормата на чл. 26 от НК, т. е. за продължавано административно нарушение. Действително, в административно- наказателното производство се прилагат и правилата на НК и НПК, но това става само за определени неуредени случаи, изрично посочени в чл. 11 и чл. 84 от ЗАНН, а не във всички такива, още повече, когато има предвиден специален текст и в случая това е този на чл. 18 от ЗАНН, както правилно е посочено и в атакуваното решение.”
Защо са прави от паспортната служба?:
Защото имаме осъществено административно нарушение, изразяващо се в неизпълнение на задължението, разписано в чл. 81, ал. 1, т. 5 от ЗЛД, което вменява 30-дневен срок за подаване на заявление за подмяна на Л.К. с изтекъл срок на валидност. „30 – дневен срок”!
Съставът на нарушението е осъществен на първия ден след след изтичане на тридесетия ден от дата на изтичане – срока на валидност на личната карта. И именно от този момент (този „първи ден” ) е запонал да тече срокът по чл. 34, ал. 1.от ЗАНН, който е едногодишен. (при някои обстоятелства може да е и тримесечен, но няма да ги коментирам тях…). В рамките на тази една година е могло да образуват АНП срещу нарушителя, но явно, не са.
Така че, в наст. случай категорично не може да се говори (пише) за „продължаващо (продължавано) админ. нарушение!