начало

Парламентът си избра правна комисия, но без ръководство Парламентът си избра правна комисия, но без ръководство

Отпуските до и от 2010 г. след решението на Конституционния

Трудовоправни казуси
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Отпуските до и от 2010 г. след решението на Конституционния

Мнениеот kontrol » 14 Ное 2010, 06:16

Какво гласи РКС 12/ 2010 по к.д. 15/10, в сила от 23.11.2010 г., докладвано от к. съдия Ванюшка Ангушева, накратко?

1. По отношение на § 3е КТ и § 8а ЗДСл основният (според мен) аргумент е, че конституционно установени права (48 І КРБ) придобити вече като безсрочни в редица случаи (фактически) ще се отнемат след определен срок; отнема се (според КС, въпрос на понятие) не правото на платен годишен отпуск, а правото на ползване на отпуск, възможността за упражняване; това противоречи на чл. 57 І КРБ (неотменимост на основните права). КС се солидаризира с искателите и за нарушаването на правната сигурност (обратно действие) и социалната държава. Не се споделят аргументите за злоупотреба с права и неравнопоставеност (последното ми е странно). За мен е спорно обяването на несъответствие с международни актове, които обаче само прогласяват правото на отпуск, а и някои не са правно задължителни (ВДПЧ), пък и след като е констатирана противоконституционност.
2. Обявява за противоконституционни чл. 224 І КТ и 61 ІІ ЗДСл, регламентиращи обезщетението за неползван отпуск, в ограничаващата го част “за текущата календарна година пропорционално на времето, което се признава за трудов/ служебен стаж, и за неизползвания отпуск, отложен по реда на чл. 176/ 59”, като остава ограничението само да не е погасен по давност. От една страна, е налице правна несигурност (поради противоречието с чл. 176/ 59), от друга, се лишава от обезщетението за непогасен отпуск, което противоречи и на Конвенция 52 на МОТ. (Май е можело да се отмени и само „отложен по реда на чл. 176”, макар и не така благозвучно.) До влизането в сила на изменението (1.1.2012) би трябвало да се прилага старият текст.
3. Възстановяването на давността за отпуските (176 ІІІ КТ и 59 V ЗДСл) е допустимо – въпрос на правна политика, има стимулиращо действие.
4. Неприятно изненадан бях от особеното мнение на представителите на ВКС Благовест Пунев и Румен Ненков. Че при неизползването възникват вредни последици за личността и работодателя (донякъде не се възстановява работната сила) и за икономиката (провизии за прилагащите МСС), е вярно, както е вярно, че целта на мероприятието беше да се съкратят евтино и набързо множество служители. Но защо разрешаването на тези проблеми (и „възстановяването на правната симетрия”) трябва да бъде чрез противоконституционни мерки (в особеното мнение основният аргумент на решението не се обсъжда), чрез облагодетелстване на работодателите, които, както се признава, са виновни, чрез общ аршин, несъобразен с конкретните причини за неползването? Не мога да разбера и за какво превратно упражняване на правото на работниците; за какво задължение на работодателите да организират ползването по § 3е говорят Пунев и Ненков; защо тепърва работодателската власт и преценка кога да се ползва отпускът се определят като несправедлива избирателност; и как масовото излизане на администрацията в отпуск ще увеличи количеството и качеството на публичните услуги. Това ОМ пък е предизвикало двама к.с. Пл. Киров и Кр. Стойчев да излязат със становище, обвиняващо го в крайно либертарианство, прикрито със спекулативна социална загриженост, и да върнат упрека за политическа (а не правна) аргументация. Което е емоционално, но неуместно.

Какво следва, ако Народното събрание все още много желае да „изчисти” старите отпуски?

Те явно не може просто да се загубят. Възможността да бъдат компенсирани парично (съвместима с чл. 17 V КРБ) като че ли е минимална, тъй като (а) поначало компенсирането на отпуски с пари звучи еретично (чл. 178 КТ, чл. 4 Конвенция 52 МОТ, чл. 7 § 2 Директива 2003/88/ЕО – макар че тези разпоредби касаят договорености между страните, а не еднократен законодателен акт) и (б) държавата няма пари. Остава възможността да се задължат работодателите да осигурят ползването в даден срок (нещо, което чл. 176 ІІ КТ в отм.ред. предвиждаше) под страх от административна отговорност (със закон) или дисциплинарна такава (чрез вътрешни инструкции). (Но ако срокът е твърде кратък, пак би могъл да възникне проблем, както напр. с учителите, които не могат да почиват извън ваканциите, ако не им се намерят заместници, за каквито обаче пари няма.) Би могло да се назначат масови ревизии и да се потърси отговорност на работодателите, които не са осигурявали (задължавали) ползването; евентуално на работници, които са почивали без отпуск; ама надали.

Какво става с отпуските от 1993 – 2009 г. след обявяването за противоконституционен на § 3е КТ/ § 8а ЗДСл?

Това е въпросът за несъщинското обратно/ретроактивно действие (спрямо заварените/ висящите правоотношения), по който в теорията има няколко противоречащи си схващания. Според някои старите отпуски ще се погасяват в две години от влизане в сила на чл. 176 ал. ІІІ, т.е. до юли 2012 г. (вместо декември 2011 г., както беше по § 3е), макар че е по-точно спрямо закона двете години да се броят от годината на отпуска – за 2008 – през 2010 и т.н. Какво становище ще приемат съдилищата не е сигурно, нито ще се унифицира скоро, ако съдебни спорове въобще възникнат. Все пак едва ли предвид авторитетността на решението на КС съдилищата биха си позволили тълкуване, което да доведе до правоприлагане, спрямо което действат същите аргументи за противоконституционност. Съществува и възможност те да се допитат до КС. Нещо повече, самият чл. 176 ІІІ КТ е бил подложен на конституционен контрол и КС го е запазил единствено при условие че действа ex nunc. Дали, както изглежда на пръв поглед, КС отрича действието спрямо заварени отношения, или следва препоръките за опазване на добрия тон между институциите посредством ограничително тълкуване, водещо до конституционосъобразност (verfassungskonforme), остава неясно, но със сигурност този мотив е решаващ (носещ). Като изрично обявява, че „[п]редвидената в чл. 176, ал. 3 от КТ давност има действие занапред” КС очевидно има предвид бъдещите отпуски, след като действието на § 3е е определено като „обратно”. Също и според становището на пленума на ВКС, цит. по мотивите в РКС, действието на чл. 176 ІІІ е занапред. Впрочем така е било и според законодателя, щом като за заварените случаи е приел нарочния § 3е, така че няма защо впоследствие да се разширява приложното поле на чл. 176.
Така че старите ПГО за мен са непогасяеми.
Изпълнителната власт заяви намерения да инициира нова уредба, по които впоследствие май беше бит отбой.

Какво става с платения годишен отпуск от 2010 г. след РКС?

Разликата е, че според законодателя изглежда той попадаше под режима на чл. 176 ІІІ, т.к. не се включваше в § 3е. Но ако той също е заварен отпуск, и спрямо него би трябвало да се приложат същите правила за конституционосъобразно тълкуване и прилагане при несъщинско обратно действие. Единият вариант е да се приеме, че отпускът е изцяло възникнал със започването на 2010 г. (с изключение на първоначалния 8-месечен стаж по чл. 155 КТ няма пречки отпускът да се ползва изцяло и в началото на годината; при прекратяване на ТПО работникът не дължи обезщетение за ползваният отпуск – чл. 33 ІІ изр. 1. НРВПО; отпускът е наречен „годишен”); при това схващане би трябвало целият отпуск да се третира еднакво; и най-вероятно да не се погасява по давност. Вторият вариант е отново да се приеме, че отпускът е общ за 2010 г. и не е напълно възникнал до края й и затова може да се преурежда – което е логическо противоречие. Третият вариант е да се приеме, че всеки ден от отпуска се отнася за определен работен период (възнаграждението би могло да е различно за отпуск през различни месеци – чл. 177 КТ; размерът – също – 33 ІІ изр. 2. НРВПО; в повечето хипотези отпускът и обезщетението са пропорционални на трудовия стаж към даден момент от годината – чл. 224 І КТ в отм.ред., чл. 33 І, 42, 43 НРВПО); затова за времето след влизане в сила на ЗИД КТ трябва да се погасява по давност, тъй като имаме действие строго занапред; а за времето преди 30.07.2010 г. трябва да се приложи разрешението към заварените случаи; най-вероятно – да не се погасяват по давност. Според РКС правото на отпуск възниква от момента на постъпване, но правото на ползването му се предпоставя от трудов стаж. Според мен схващането, че отпускът е делим и съответно трябва да се третира диференцирано (~58 % са погасяеми), отговаря на генезиса на отпуска (той се полага за извършена работа; приведеният в полза на първия вариант стаж по чл. 155 КТ е всъщност мярка против шикана, а и работникът трябва първо да се измори, за да почива; чл. 33 ІІ изр. 1 НРВПО е по-скоро изключение в полза на работника, като това за добросъвестно получено възнаграждение; наименованието „годишен” е просто за да го различи от специалните платени и идва да замени „основен редовен отпуск”). Практически обаче този вариант ще доведе до еднакво третиране на отпуска за 2010 г. като погасяем, съотв. до стратегия на работника да се ползва, тъй като едва ли счетоводната практика позволява да се обозначи за кой точно период се отнася отпуска. Ако е използвана част от отпуска за 2010 г., логично е да се предположи, че тя е за първата част от годината, следователно (цялата или част от) останалата част от отпуска е погасяема.

Какъв е новият режим на отпуските след 2010 г.?
По този въпрос писах обширно в предишната тема.

Моля колегите за становище, а също и да залинкват ако (когато) попаднат на практика и тълкувания.

Ето някои от появилите се впоследствие мнения:
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49

Re: Отпуските до и от 2010 г. след решението на Конституционния

Мнениеот kontrol » 07 Яну 2011, 00:36

В „Правен свят” (май бр. 8/2010) е публикувана статия на Благовест Пунев. В първата третина изглежда критикува популизма на молителите и некомпетентността на КС. После заявява, че предлага тълкуване, с което съдилищата да „минимизират неблагоприятните последици от отпадане на срока” и, в заключение, ефекта на решението на КС да бъде "като „удар във въздуха”.
Разглежда хипотези, как запазената от КС нова уредба на давността можела да се приложи спрямо натрупания до 1 януари 2010 г. отпуск (странно защо не 30.6.2010):
0. Направо, считано от възникването му; част от правото ще е вече погасено; според Пунев – противоречи на правовата държава.
1. хич; старите отпуски са по стария режим; според Пунев – абсурдно, обезщетяването е злоупотреба; скъпо за държавата.
2. считано от 30.6.2010 (или от отпадане на невъзможност за ползване) – действието е за в бъдеще, стимулиращо; предпочитано от Пунев.

Според мен не е вярно, че действието е за в бъдеще – то е в бъдеще, но все пак спрямо стари права – т.е. несъщинско обратно действие. КС отмени § 3е с мотив, че придобити конституционни права не може да се отнемат. И не може това де се тълкува като някакво отлагане на отнемането със 7 месеца.

И още нещо: ако старите са без давност (т.е по вариант 1) и работникът реши да ги ползва, можело да си изпусне новите (може да се тълкува така, макар че аз - обратно); след няколко реда обаче се приема, че работникът не е балама и ще чака обезщетение за старите (което е теоретично възможно, практически по-вероятно и всъщност тази критика обезсилва предходната). Но, знайно защо, ако работникът е принуден да ползва първо старите (вариант 2) и те са много (както се твърди), то шансът да пропусне новите завоалирано се подценява.

Допълнение:
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49

Re: Отпуските до и от 2010 г. след решението на Конституционния

Мнениеот kontrol » 17 Мар 2011, 15:26

Можем да очакваме ново сезиране на КС

За отпуска от 2010 г. ЗИДКТ предвижда погасяване в края на 2012 г. – по този начин на правото впоследствие се слага давностен срок.
Имало е и алтернативни предложения. Депутатите Костов/Тошев предлагат разделно третиране (преди/ след август) с мотиви, че не е справедливо да се отнемат придобити права. Това не е възприето на комисия по съображения за улесняване и неделимост на ГПО*. Тогава н.пр. Адемов предлага ГПО за цялата 2010 г. да не бъде погасявано, изрично изказвайки опасения за противоконституционност в противен случай, но и то не е възприето – така не се отнемали права, а се гарантирали.

Сега, възможно е изменението да се тълкува стеснително съобразно с КРБ/РКС – т.е., че се погасява само частично. Но такова тълкуване явно противоречи на идеята на вносителите, а и едва ли може да се очаква от масовия правоприложител.
В пленарна зала опозицията 20-ина пъти се е опитала да предупреди/заплаши мнозинството с КС. Но инат.
Тук само ще напомня – за сравнение, че ИАА или решение на ТД, приети в противоречие със съдебно решение са нищожни.

Промените създават и редица други проблеми , естествено.

Между другото, боя се, че изцяло не разбирам отмяната на § 25 т. 2 на ЗИДКТ ДВ 58/10. Както беше посочено по-горе, това би означавало да новата редакция на чл. 224 КТ да действа от 30.VІІ.2010 г., а не от 1.І.2012 г. Чл. 224 обаче гласи, че се обезщетява правото, непогасено по давност (а старата редакция е без изключването на погасеното право). Преди 31.ХІІ.2012 обаче, с оглед приложимостта на давността само занапред, безспорно няма нито едно право да бъде погасено. Тогава не е ли все едно дали разпоредбата ще влезе в сила през 2010 г. или през 2012 г.? Предвид препращането към уредбата на давността, влизането в сила на чл. 224 няма самостоятелно значение. А ако има – още по-лошо – сега й се придава обратна сила, нещо което би било противоконституционно. (Би могло да се мисли, че промяната цели да оправдае издадени междувременно откази за изплащане на обезщетение, но пък такива едва ли съществуват, доколкото по старата уредба биха били незаконни с оглед отлагането и по време). Тази разпоредба е добавена между четенията по предложение на Петрова/Даскалов/Йорданов; Стойнев твърди, че преди имало такова предложение на БСП . По някакъв начин това е свързано с неприемането на новата редакция на текста, в която вносителят уточнява, че обезщетението се определя пропорционално на трудовия стаж. За последното Стойнев и Ангелова приемат, че противоречи на РКС. Не виждам как точно. По късно МС записва точно последното в чл. 22 І НРВПО (което повтаря на пръв поглед 33 І), та и изрично в 42 І.

* въх, тази неделимост по закон, дори да я има, как тъй със закон не може да се премахне.
Горното представлява потенциално грешно становище. Консултирайте адвокат, ако искате сигурност и юридическа отговорност при защитата на правата Ви.
kontrol
Активен потребител
 
Мнения: 1109
Регистриран на: 05 Сеп 2005, 15:49


Назад към Трудово право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 14 госта


cron