навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Авто

Евтин ток за народа – тестово шофиране на Dacia Spring

2022-02-25 0

Евтин ток за народа – тестово шофиране на Dacia Spring

автор: Слави Славчев

На много хора може да им се стори, че между времето, когато се заговори за електромобили и появата им по улиците е минал един миг, но истината е, че производителите успяха да свършат много работа по развитието на тази технология. Когато тя бъде представена от един производител, които е фокусиран върху най-достъпните превозни средства като Dacia, то на всички трябва да е ясно, че технологията е не само зряла, но и вече готова за масово предлагане. С други думи – тя е станала достъпна. Бързам дори да ви кажа колко достъпна – изцяло електрическата Dacia Spring се продава на цени, започващи от 33900 лв. с ДДС. И макар това да не са малко пари за автомобил от този клас, то едва ли ще намерите друг изцяло електрически модел от утвърден производител на цена, дори с 50% по-висока от посочената.

Дотук всички сме наясно, че Dacia Spring е изгодна сделка, а ако се сбъднат очакванията за държавна субсидия (позволете ми да остана скептичен по въпроса), то вече говорим не просто за достъпна "електричка", а за кола, която ще е по джоба на почти всяко българско семейство. Да, знам каква е минималната работна заплата и въпреки всичко никой не може да ме убеди, че покупката на нов автомобил с дълга гаранция срещу съвсем приемлива месечна вноска е по-неизгодно от шофирането на 20+ годишен дизел, който прекарва повече време при гадатели и хитри "майстори".

Но нека да се върнем към обекта на този материал и да отговорим на въпроса доколко добри са качествата му, след като е толкова изгоден.

Истината е, че Dacia Spring е от моделите, които поляризират мненията. Така че или ще го харесате много и ще се радвате, че можете да имате толкова изгодна мобилност в най-модерния смисъл на тази дума, или просто ще го игнорирате като опция. Надявам се и при вас да става дума за първото, защото Dacia-та е много свежа като дизайн и макар да идва с някои компромиси, реално предлага всичко необходимо за удобно и дори забавно градско придвижване.

Дизайнът е еволюирал до модерно-зряла степен, от която лъха свежест. Дори на фона на футуристичните форми и ефекти на последните модели скъпи возила, Spring успява да грабне вниманието и да спечели одобрителни погледи по улиците. Заслуга за това имат интересните светлини отпред и отзад и оранжевите акценти при по-високото ниво на изпълнение. В интериора също имаме приятна и ергономична среда с изненадващо добър приборен панел и инфотеймънт система.

И понеже стана дума за компромиси – вероятно ще ги видите веднага. Пластмасата по вратите не е от най-меката, но съм виждал и по-лоша в доста по-претенциозни модели. Идеята да се постигне ниска цена се е отразила на повечето допълнителни удобства – липсва регулиране на волана и на седалката по височина. Самите седалки са с малко къса повърхност за бедрата. Но може би най-големият грях (почти смъртен), е липсата на поставки за чаши в интериора.

Други решения, като запазването на механичната ръчна спирачка и класическото палене с ключ (колкото и абстрактно това понятие в случая), са по-скоро забавни, отколкото дразнещи.

Последната критика, която ще си позволя, е по повод на шумоизолацията на салона. Малко е странно един автомобил, който не генерира никакви шумове, да не е тих при движение със скорости над 60-70 км/ч. Убеден съм , че това ще е едно от първите подобрения на модела.

Към позитивите веднага мога да отнеса факта, че Dacia Spring се кара почти като играчка – воланът е лек, автомобилът с радост следва траекторията и вози учудващо добре като за сравнително късата си база. Окачването е абсолютно тихо по неравностите, което определено е похвала за инженерите. Тъй като е сравнително висок, а гумите са теснички заради икономията на енергия, то съвсем очаквано имаме накланяне в завоите, но не страшно или неприятно.

Ако вече сте погледнали спецификациите на Spring, вероятно сте загрижени за относително ниската мощност. Уверявам ви, че няма никакъв повод за скептицизъм. Колата се движи достатъчно динамично и без проблем може да изпреварва при скорости и малко над 100 км/ч. Тук правя уговорката, че Dacia Spring не е модел, който харесва магистралите. Ако се опитате да се движите на лимита, просто ще се окажете с недостатъчен пробег. Но ако ви се налага 2-3 пъти да натиснете газта (тока?), това няма веднага да се отрази на оставащия пробег.

В никакъв случай не искам да кажа, че пробегът не е добър. Напротив, автомобилът представяше оставащите километри достатъчно консервативно, така че да не се изненадате неприятно, че те изведнъж са изчезнали. При смесено движение и то при сравнително хладно време с температури между 0 и 12 градуса Spring спокойно може да измине 180-200 км и то с включено отопление. Последното ме изненада приятно, защото осигуряваше много бързо и адекватно затопляне на купето, без да изпразва неразумно батерията.

Макар моделът да е компактен и мястото в интериора да не е в изобилие, багажникът е съвсем приличен и позволява умерен шопинг. Пътният просвет пък гарантира, че няма да имате проблеми и в по-предизвикателни участъци.

Отново искам да похваля системите за взаимодействие с автомобила. Превключването на предавките става елементарно чрез въртящ се бутон – едва ли може да е по-лесно. Пред себе си винаги имате ясна индикация за режима на движение – нивото на потребявана мощност и регенериране на енергия към батерията. Не очаквайте глезотии като променливи степени на рекуперация, но и така нещата работят достатъчно добре.

Инфотеймънт системата на LG работи чудесно и освен необходимите екстри за свързване на телефон и настройки на автомобила, предлага и отлична навигация с едни от най-хубавите гласови напътствия на български, които съм чувал. Така че Dacia Spring ще зарадва и любителите на модерните технологии.

В крайна сметка новото румънско предложение дава много причини за бързо влюбване и върши уверено това, което обещава. То може да се окаже преломен момент в мобилността на много хора, които ще оценят изгодното и екологично придвижване, тишината и липсата на допълнителни ангажименти по поддръжката на един автомобил. Може да ви звучи пресилено, но за мен Dacia Spring е истинската рецепта за масова електрическа мобилност – тук и сега, на достъпна цена и без излишни глезотии, които най-вероятно не са ви жизнено важни. Затова изобщо не е случайно, че се продава като топъл хляб в цяла Европа. Вземайте, докато има!

за 47%  против 53%  1931 гласували
принтирай блогове добави в любими